• Na wystawie Van Gogha

          • Drugoklasiści na wystawie dzieł Van Gogha


            1 kwietnia klasy 2Cp i 2Bp wraz z wychowawcami i Panią Psycholog wybrały się do Wrocławia na wystawę największych dzieł Vincenta Van Gogha. Po przyjeździe do Instytutu Automatyki Systemów (gdzie znajdowała się ekspozycja) uczniowie spędzili godzinę na oglądaniu pięknych dzieł, słuchając przy tym gry na fortepianie. Wystawa była piękna i relaksująca.
            Wszyscy robili zdjęcia i nagrywali filmy. Po upływie godziny klasy przedostały się autokarem do Pasażu Grunwaldzkiego, gdzie miały czas na rekreację. Około godziny 15:00 wróciły do Oławy pełne pięknych wspomnień.

            Fot. i tekst: Hanna Golec

          • Język na topie

          • W ramach Kampanii na Rzecz Świadomości Autyzmu

            Powiatowy Konkurs Językowy „Język na topie”

            1 kwietnia br. chętni uczniowie z naszej szkoły wzięli udział w Powiatowym Konkursie Językowym „Język na topie”. Rozwiązywano quiz online, który w 55 pytaniach obejmował zagadnienia z trzech języków. Część zadań dotyczyła związków frazeologicznych z języka polskiego. Pozostałe zagadnienia obejmowały ogólną wiedzę na temat zjawisk językowych krajów angielskiego i niemieckiego obszaru językowego.

            Organizacją i czuwaniem nad prawidłowym przebiegiem konkursu „Język na topie” zajęli się nauczyciele dwóch szkół: Liceum Ogólnokształcącego Nr I im. Jana III Sobieskiego w Oławie oraz Zespołu Szkół im. Zjednoczonej Europy w Oławie. Plakat konkursowy zaprojektowało dwoje uczniów z ZS w Oławie – Daria Buchwald i Hubert Micorek. Konkurs był częścią kampanii na rzecz świadomości autyzmu, która odbywa się co roku w miesiącu kwietniu. Laureatami szkolnego etapu konkursu „Język na topie” zostali: Julia Wygaś 2Cp, Laura Rzepka 2Ap, Natalia Gallus 1Cp, Maja Markowska 2Cp i Mateusz Moczker 3B.

            Gratulujemy laureatom i dziękujemy wszystkim uczestnikom za liczny udział w konkursie. Podsumowanie etapu powiatowego wraz z uroczystą galą kończącą kampanię oraz wręczenie nagród na etapie szkolnym i powiatowym odbędzie się 22 kwietnia 2022 w auli Liceum Ogólnokształcącego Nr I w Oławie.

            Patronatem Konkurs oraz Kampanię objęło Starostwo Powiatowe w Oławie, a sponsorami nagród są: Starostwo Powiatowe w Oławie, sieć gastronomiczna KurczePieczone, Ośrodek Współpracy Europejskiej w Oławie, baseny miejskie Termy Jakuba, wydawnictwo Hueber.

            Koordynatorzy konkursu:

            LO Nr I – M.Raer i J.Szewczyk

            ZS – K.Bandura i J.Petruś-Marczyńska

            Fot. M.Pietrzycka

          • Erasmus+ na Sycylii

          • Erasmus+ "Paszport do przyszłości"

            Sycylia - dolce vita!

            Nasz pobyt na Sycylii to przygoda, której nigdy nie zapomnimy! A wszystko zacząło się normalnie, czyli pod wieżą ciśnień :-) W niedzielny poranek, 20 marca, wyruszyliśmy w składzie 10 uczniów i 2 nauczycieli, autokarem do Katowic, aby stąd odlecieć samolotem do Katanii. Z Katanii też autokarem udaliśmy się do miejsca docelowego, gdzie mieści się nasza partnerska szkoła, czyli małego, ale pełnego uroku miasteczka Palazzolo Acreide. Tu czekali już na nas nasi gospodarze, u których mieliśmy spędzić najbliższy tydzień. Program naszego siedmiodniowego pobytu obejmował zajęcia w szkole oraz wyprawy krajoznawcze. Zwiedziliśmy m.in. Palazzolo Acreide, górę Etnę, Taorminę, Syrakuzy, Agrigento i Katanię.

             

            Raport z wyjazdu na Sycylię

             

            Zapewne wszyscy jesteście ciekawi, jak spędziliśmy osiem dni na Sycylii. Pozwólcie, że spróbujemy opisać to niezapomniane przeżycie.

             

            20 marca

            Już w niedzielę, kiedy to stawialiśmy pierwsze kroki na włoskiej wyspie, mieliśmy okazję zapoznać się z włoskimi rodzinami goszczącymi oraz spróbować potraw przez nich przyrządzonych.  Zwiedziliśmy także ich urocze miasteczko – Palazzolo Acreide.

            21 marca

            W poniedziałek oglądaliśmy interesujące prezentacje, przygotowane przez przedstawicieli wszystkich państw biorących udział w tym projekcie (Litwy, Portugalii, Włoch i rzecz jasna Polski). Nie przechwalając się, myślę, że nasza polska prezentacja na temat Matematyki jako punktu wyjścia do ustalania wzorców przyrodniczych i demograficznych, wypadła najlepiej (nie twierdząc, że pozostałe prezentacje nie były interesujące). Nasze koleżanki przygotowały się do tego bardzo profesjonalnie, dzieląc się z naszymi zagranicznymi znajomymi wieloma przydatnymi informacjami. Mieliśmy także okazję lepiej się nawzajem poznać, przygotowując projekt biznesu w wielonarodowościowych grupach. Niektóre pomysły miały naprawdę duży potencjał! I wszyscy pewnie chętnie oglądnęlibyśmy, jak zostają wprowadzone w życie przez taką wielokulturową grupę. Po spróbowaniu kolejnych włoskich pyszności, wszyscy razem udaliśmy się na edukacyjny spacer po Palazzolo Acreide. Choć miasteczko zdecydowanie nie należy do największych (zamieszkuje je nieco ponad 9 tys. osób), zachwycało swoją architekturą (przejawiającą się przede wszystkim w postaci pięknych kościołów, w tym znajdujące się na liście UNESCO: Kościół Św. Sebastiana i Bazylika Św. Pawła). Poniedziałek był również jedynym dniem, kiedy to spotkał nas deszcz!

            22 marca

            We wtorek poznaliśmy Sycylię od jej malowniczej, ale i zdecydowanie ekscytującej strony. Mianowicie udaliśmy się na znajdującą się na liście UNESCO i będącą najwyższym (3357 m n.p.m.) wulkanem w Europie Etnę! Chyba każdy poczuł dreszczyk emocji, gdy pierwszy raz ujrzał przez autobusowe okno jej dymiący krater. Jednakże nie dajcie się zwieźć temu poczuciu gorąca związanego z myślą o aktywnym wulkanie. Chodziliśmy tam po śniegu! Etna zdecydowanie zachwyciła nas rozpościerającym się u jej podnóża widokiem, ale nie zabrakło też czasu, na małą bitwę na śnieżki. Nasz trzeci dzień nie zakończył się jednak na Etnie. Mieliśmy również okazję zobaczyć starożytną Taorminę i jej przepiękny teatr grecki zbudowany w III wieku p.n.e.. Trudno wyjść z podziwu, że został on zbudowany tak dawno temu i wciąż wywołuje niesamowite wrażenie. Uroku dodaje mu również jego położenie, gdyż wzniesiony został na klifie, za którym rozciąga się przepiękne turkusowe Morze Jońskie.

            23 marca

            Środa to dalszy czas matematycznych prezentacji. Dowiedzieliśmy się m.in. jak matematyka wpływa na humanizm, muzykę czy też architekturę. To w ten dzień dzieliliśmy się przepisami na nasze tradycyjne potrawy (aż chciało by się ich wszystkich spróbować) oraz głosowaliśmy na najlepsze zdjęcie konkursu fotograficznego „Matematyka w obiektywie”. To Litwie przypadła zasłużona wygrana, jednakże nasze polskie fotografie również zostały docenione, dzięki czemu mogliśmy zdobyć wyróżnienie. W porze popołudniowej udaliśmy się zaś na zwiedzanie kolejnego greckiego teatru, lecz znajdującego się w Palazzolo Acreide. Po dość męczącej wspinaczce pod górę, mogliśmy nacieszyć wzrok pięknymi widokami i pozostałościami po starożytnej cywilizacji, nie tylko w postaci teatru, ale również wydrążonych w skale katakumb. Zdecydowanie było to warte tego wysiłku!

            24 marca

            W czwartek udaliśmy się do doliny świątyń – Agrigento. To urokliwe miejsce, przesiąknięte wielkością naszych starożytnych przodków, powitało nas nie tylko zapierającymi dech w piersiach budowlami typu greckiego, ale również słoneczną pogodą. Wraz z przewodnikiem poznawaliśmy historię tego niegdyś bardzo pożądanego przez wszystkie cywilizacje miejsca i nawet mogliśmy zobaczyć, jak wyglądał ślub w tamtych czasach. Zdecydowanie zapadnie nam to w pamięć, gdyż jedna z naszych koleżanek mogła zagrać pannę młodą. W tym miejscu znajdowało się aż jedenaście świątyń, jednak do dziś zachowały się tylko cztery. Po pożegnaniu się z tym przesiąkniętym kulturą miejscem, udaliśmy się na wspólny obiad, zaś później, w San Leone, mogliśmy nareszcie spotkać się bezpośrednio z morzem. Myślę, że każdy oczekiwał tego momentu i cieszyliśmy się jak dzieci, gdy nasze buty napotkały piasek, a oczy dostrzegły morskie fale. Odważniejsi zamoczyli nawet stopy w wodzie.

            25 marca

            Piątek był niestety naszym ostatnim dniem z rodzinami goszczącymi. Rano udaliśmy się do szkoły na ceremonię rozdania certyfikatów, zaś później pojechaliśmy do bajecznych Syrakuz. Malownicze miasto, położone nad morzem, zachwycało na każdym kroku. Przepiękne budowle takie jak teatr grecki czy barokowa katedra, dalej morze i jeszcze to jedzenie! W takich chwilach człowiek czuje, że żyje. Wieczorem zaś wszyscy udaliśmy się na wspólną kolację pożegnalną w Palazzolo Acreide. Mogliśmy spróbować wielu rodzajów pizzy, gdzie każda zachwycała swoim smakiem. Był to zdecydowanie udany wieczór pełen rozmów i dobrego jedzenia.

            26 marca

            Sobota rano był to czas pożegnania. Ciężko było się rozstać z ludźmi, z którymi mieliśmy okazję spędzić tyle czasu na dobrej zabawie, ale i nauce nowych rzeczy. Dla nas wszystkich była to emocjonująca chwila, jednak rozstaliśmy się z obietnicą ponownego spotkania, gdy los na to pozwoli. Tego dnia grupy z Litwy i Portugalii udały się bezpośrednio na lotnisko, by powrócić do swoich krajów, zaś my mogliśmy zwiedzić Katanię. Wielkie miasto również nas nie rozczarowało. Odwiedziliśmy kolejne piękne miejsca począwszy od Piazza del Duomo – Placu Katedralnego, gdzie w otaczających go budynkach dominuje typowy barokowy styl wschodniej Sycylii, tzw. barok sycylijski. W centrum Placu Katedralnego znajduje się słynna Fontanna Słonia – słoń ten wyrzeźbiony z lawy jest symbolem Katanii. Następnie, zwiedziliśmy podziemne termy – Terme Achilleane – znajdujące się tuż pod katedrą i będące jednym z najważniejszych zabytków epoki rzymskiej w Katanii, muzeum z tarasem widokowym (można było dostrzec stamtąd Etnę!) oraz monumentalny klasztor Benedyktynów, klejnot późnego baroku sycylijskiego, wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Jest to drugi co do wielkości klasztor benedyktynów w Europie, zaraz po klasztorze Mafra w Portugalii. Dziś klasztor jest siedzibą Wydziału Nauk Humanistycznych Uniwersytetu w Katanii.

            Wieczorem natomiast zjedliśmy wspólnie sycylijską kolację przy klimatycznej muzyce wygrywanej na saksofonie. Było to przepiękne zakończenie tego dnia.

            27 marca

            W niedzielę zaś mogliśmy już wrócić do Oławy, wciąż jednakże wspominając naszą włoską przygodę. Piękne wspomnienia, niezapomniane chwile, nowe znajomości oraz zdobyta wiedza na pewno pozostaną z nami na długo, miejmy nadzieję, że nawet na zawsze. Dobrze być jednak w domu
            i móc się z wami tym wszystkim podzielić.

             

            W wyjeździe na Sycylię brali udział: 

            Opiekunowie

            prof. Barbara Guglas

            prof. Piotr Wróbel

             

            Uczniowie

            Kaja Weronika Sikorska, 3Ep

            Adrian Karol Marcinkowski, 2Cp

            Daniel Dariusz Bajor, 3Ep

            Sara Katarzyna Ostafijczuk, 2Ap

            Karolina Martyna Jóźków, 2Bp

            Julia Martyna Świerczok, 3Dp

            Kaja Wiktoria Januszkiewicz, 3Dp

            Jeremi Barabach, 3Ep

            Szymon Piotr Bereźnicki, 2Ap

            Franciszek Michniacki, 2Ap

             

            Foto...

            Więcej zdjęć...

          • Opowiadanie marca

          • Szkolny projekt literacki

            LAUREACI MARCA

            Spośród opowiadań nadesłanych na projekt literacki „Opowiadanie miesiąca” nauczyciele i uczniowie w niezależnym głosowaniu tytuł „Opowiadanie Marca” przyznali dwóm pracom:


            WYBÓR NAUCZYCIELI:

            „Opowieść o Artyście” – autorka KAJA SIKORSKA kl. 3Ep


            WYBÓR UCZNIÓW:

            „Białe ściany” – autorka KINGA DIUG kl. 3Dp


            Gratulując serdecznie Kai i Kindze, DZIEKUJEMY AUTOROM POZOSTAŁYCH PRAC za nadesłane opowiadania i przyjemność związaną z ich lekturą. Każdego miesiąca zmagamy się z trudnym wyborem, ale chyba nigdy nie było tak trudno jak w marcuJ...


            Jednocześnie zachęcamy do nadsyłania kolejnych tekstów – termin upływa 15.04 br.


            Koordynatorzy projektu

          • Zwolnieni z Teorii

          • Olimpiada Zwolnieni z Teorii w naszym LO!

             

            Dwa zespoły z naszej szkoły od kilku miesięcy biorą udział olimpiadzie Zwolnieni z Teorii.

            To pierwsza ogólnopolska, praktyczna olimpiada w ramach której uczniowie sami tworzą projekty społeczne, celem zwrócenia uwagi na otaczające ich problemy. Celem udziału uczniów  w olimpiadzie jest również rozwijanie ich kreatywności i przedsiębiorczości poprzez praktyczne działanie.

            Uczniowie realizują projekty w kilku formatach: akcje charytatywne, wydarzenia społeczne lub akcje społeczne. Dodatkowo w ramach udziału w olimpiadzie uczniowie biorą udział w szkoleniach zewnętrznych z zakresu zarządzania projektami. Po zakończeniu realizacji otrzymają międzynarodowe certyfikaty z zakresu zarządzania, które będą mogli wykorzystać w swoim życiu zawodowym. Zdobyte doświadczenie mogą wykorzystać w przyszłości i wpisać je w CV.

            Nasi uczniowie kończą już ostatni, najważniejszy etap olimpiady.

             

            Przedstawiamy wam zespoły z naszej szkoły:

            @nopaws_leftbehind to projekt dziewcząt z klasy 3Ep: Natalii Winogradow, Oli Łysowskiej, Gabrysi Grys i Martyny Koziury. Ma on na celu niesienie pomocy zwierzętom w schroniskach i szerzenie świadomości jak o nie dbać. „Problem bezdomnych zwierząt ciągle narasta, fundusze na schroniska się kurczą zwłaszcza w czasie pandemii. Chcemy pomóc oławskiemu schronisku organizując zbiórkę potrzebnych rzeczy i karmy w naszej szkole, ale również zorganizować warsztaty, na które zaprosimy specjalistów, którzy podzielą się z młodzieżą swoją rozległą wiedzą. Planujemy również wystawę zdjęć naszych pupilów w mediach społecznościowych oraz warsztaty ekologiczne z tworzenia zabawek dla psów i kotów” – mówią autorki projektu.

            @pofaldowani to projekt Antoniny Woźniak, Sary Ostafijczuk, Martyny Pawłowskiej, Amelii Grzędy, Mai Kurylak i Mai Michałowskiej. Jego głównym celem jest propagowanie ciało-pozytywności wśród nastolatków „Każdy z Nas jest piękny! My pomożemy Ci pokochać twoje wyjątkowe piękno. Akceptacja własnego ciała to powszechny problem w XXI wieku, body shaming, hejt i brak pewności siebie dotyka każdej grupy wiekowej. Chcemy o tym z Wami rozmawiać, chcemy walczyć z negatywnymi zjawiskami i pokazywać dobre rozwiązania. Prelekcje, warsztaty, zapraszani goście, specjalnie stworzone tematyczne socjal media – tak i tam działamy” – mówią autorki projektu.

            Można nas obserwować na: Facebook: https://m.facebook.com/pofaldowani/ Instagram: https://www.instagram.com/pofaldowani/

            Obiema grupami projektowymi opiekuje się prof. Aleksandra Skibińska-Brzezicka – nauczyciel historii i WOS w naszym LO.

            Foto...

          • Świadomość autyzmu

          • Wokół Kampanii na Rzecz Świadomości Autyzmu

            Spotkanie autorskie

             

            W ramach podnoszenia świadomości o osobach z autyzmem (i innymi dysfunkcjami) klasy 3Ep i 2Ap spotkały się z p. Marzeną Kuriatą – polonistką, terapeutką integracji sensorycznej i logopedką, ale przede wszystkim autorką bajek terapeutycznych. Spotkania obyły się 21 i 28 marca br.

            Pani Marzena Kuriata opowiadała o swojej pracy oraz o tym, jak zdobywała kolejne kwalifikacje zawodowe. Wyjaśniała również, na czym polega jej praca jako terapeutki. Ponadto zaprezentowała napisane przez siebie bajki terapeutyczne, które z powodzeniem wykorzystuje podczas zajęć w gabinecie logopedycznym. Zaletą bajek jest osadzenie ich akcji w Oławie i okolicach. Są wśród nich takie, które opowiadają o oławskim zegarze i ratuszu, ale także o cukierni państwa Krawczyńskich.

            Spotkaniu z autorką towarzyszyła lektura jej bajek (stąd uczniowski relaks na ławkach, który jest jednym z oczekiwanych efektów wykorzystywanych bajek w terapii). Młodzież poznała również możliwe ścieżki kształcenia i zawody, które są związane z pomocą dzieciom ze SPE. Bardzo dziękujemy pani Marzenie za pasję, z jaką opowiadała o sobie i swojej pracy!

            Foto...

            JS

          • Pomagają Ukrainie

          • Pomagają Ukrainie

            Wokół nas jest wielu ludzi, którzy nie są w stanie przejść obojętnie wobec zła i niesprawiedliwości wyrządzanych drugiemu człowiekowi. I choć nie jest łatwo, zawsze starają się być tam, gdzie są potrzebni.

            ZHR dla Ukrainy

            Anna Fidelak wraz z siedmiorgiem innych dolnośląskich członków Związku Harcerstwa Rzeczpospolitej cały tydzień spędziła na granicy w Medyce. Przede wszystkim pracowała na dworcu PKP w Przemyślu, gdzie opiekowała się uchodźcami z Ukrainy czekającymi na transport w głąb Polski. Wśród uchodźców dominowały kobiety i dzieci. Po ich twarzach widać było, że potrzebują pomocy, lecz nie malowała się na nich rozpacz. Mimo tego zdarzało się, że nerwowo reagowali na dźwięk samolotu, jakby bojąc się bombardowania. – Choć brak czasu i bariera językowa uniemożliwiała mi bliższą interakcję z Ukraińcami, pamiętam mówiącą po polsku kobietę z Jaworowa pod Lwowem, która opowiadała o bombardowaniu – wspomina Ania. – Przekroczyła granicę w stanie przedzawałowym. Szybko zapewniliśmy jej transport do szpitala.

            Zapytana o to, czego najbardziej potrzeba na granicy, Ania odpowiada: – Na pewno nie potrzebujemy ubrań, ponieważ nie ma możliwości ich dystrybucji. Najbardziej potrzebne są artykuły pierwszej potrzeby, np. kosmetyki w wersji podróżnej. Potrzebne są również walizki, torby i plecaki. Uchodźcy często nie mają własnego bagażu i nawet jeśli otrzymują jakieś rzeczy, nie mają ich do czego spakować.

             

            Harcerka z LO

             

            Martyna Frysztak jest harcerką z ZHP i uczennicą klasy 3Ap w LO Nr I w Oławie. Na granicy w Medyce spędziła trzy dni. Najpierw pracowała na PKP w Przemyślu, a następnie na przejściu dla pieszych.

            Zadaniem wolontariuszy na dworcu PKP była pomoc w przetransportowaniu uchodźców i ich bagaży do pociągu – opowiada Martyna. – Ten środek komunikacji był dla nich jedyną możliwością, aby przedostać się dalej. Już w pociągu rozdawaliśmy produkty pierwszej potrzeby. Podczas oczekiwania na kolejny skład, kierowaliśmy Ukraińców do namiotów, gdzie zajmowaliśmy się nimi tak, aby mogli odpocząć.

            Na przejściu granicznym praca wyglądała nieco inaczej. Droga wiodąca od granicy obstawiona jest namiotami różnych organizacji, w których znajdują się ratownicy, ale również wiele przydatnych produktów, które rozdawaliśmy. W namiotach można się także przespać, przebrać, mamy mogą przewinąć dzieci. Tam też pomagaliśmy, sprzątaliśmy. Poza tym przenosiliśmy do autobusów jadących do Przemyśla bagaże zmęczonych Ukraińców.

            Innym punktem pomocowym jest hala po dawnym „Tesco”. Znajduje się tam wiele pomieszczeń, z których każde ma swoje oznaczenie. W tym z numerem 6 znajduje się np. punkt rejestracji kierowców i ich możliwości transportowych. Gdy ktoś zgłaszał chęć wyjazdu w konkretne miejsce, odsyłaliśmy go do pomieszczenia, w którym czekał na transport. W pokoju nr 13 przebywali natomiast ludzie, którzy niczego nie posiadali i nie wiedzieli, gdzie się udać. Mogli tam odpocząć i zastanowić się, co dalej. Ze względów bezpieczeństwa wszyscy przebywający w hali noszą specjalne opaski, świadczące o tym, że mogą przebywać w tym miejscu.

            Na pytanie, co ją skłoniło do wyjazdu na granicę, Martyna odpowiada: – Zawsze staram się pomagać, gdy widzę taka potrzebę. Teraz też usłyszałam wewnętrzny głos, który mówił mi, że skoro mogę, to pomogę. Na pewno wrócę na granicę, bo choć jest tam masa ludzi, jest też masa pracy.

             

            Harcerka, maturzystka, licealistka

             

            Małgorzata Guź jest o rok starszą szkolną koleżanką Martyny (z kl. 3A). Na granicy w Medyce znalazła się w ramach akcji „Granica”, którą zorganizowała dla osób 16+ Główna Kwatera ZHP.

            Do Przemyśla Małgosia wybrała się wraz z koleżanką – Jagodą Banaś. Później dołączyli do nich kolejni oławianie. Ich dyżur na granicy trwał 5 dni – od wtorku do soboty (12 godzin dziennie). Spali w jednym z tamtejszych techników.

            Podobnie jak Martyna Małgosia pracowała m.in. w punkcie w dawnym „Tesco”. Choć głównie zajmowała się organizacją transportu, tak naprawdę zajmowała się wszystkim – kuchnią, sprzątaniem, pracą w magazynie. Była tam, gdzie było największe zapotrzebowanie na pomoc.

            – Do moich obowiązków należało m.in. przyjmowanie uchodźców – opowiada Małgosia. – Zgłaszały się do mnie matki, dzieci, nastolatki, starsi. Zdarzały się dni, gdy było ich tak dużo, że nie można było przejść korytarzem, gdyż nawet tam odpoczywali. Szczególnie pamiętam ośmioosobową rodzinę z Charkowa. Mieli łzy w oczach, gdy mówili, że nie mają dokąd wracać. Pamiętam ich smutek, ale także wdzięczność, z jaką dziękowali za pomoc. W pokonaniu barier w komunikacji z uchodźcami pomagała nam technologia, czyli translatory. Czasami wystarczał j.angielski, a czasami nawet polski.

            Zapytana o motywację do włączenia się w akcję „Granica”, Małgosia odpowiada: – Od wybuchu wojny wraz z drużyną „Wiercipięty” brałam udział w wielu akcjach pomocowych – w zorganizowanym w Oławie pikniku „Solidarni z Ukrainą”, zbieraniu żywności w CH „Kaufland”, organizacji zajęć dla dzieci uchodźców, które mają oderwać ich myśli od traumatycznych przeżyć. Poza tym na Ukrainie mieszka część mojej rodziny i znajomi. Dlatego mam nadzieję, że uda mi się jeszcze wrócić np. do Medyki.

            Foto

            Jolanta Szewczyk

          • Język na topie

          • Międzyszkolny Konkurs Językowy

            JĘZYK NA TOPIE


            Drodzy Uczniowie!

            Zapraszamy Was do udziału w Międzyszkolnym Konkursie Językowym (z nagrodami). Wymagania:
            1.Konkurs odbędzie się w piątek 1.04 br. na 7 l. w s.21.
            2.Uczeń musi posiadać telefon z dostępem do Internetu – konkurs odbywa się online na platformie Quizizz.
            3.Pytania dotyczą:
            – związków frazeologicznych (j.polski),
            – wiedzy o języku i kulturze Anglii (j.angielski) – pytania sformułowano w j.polskim,
            – wiedzy o języku i kulturze Niemiec (j.niemiecki) – pytania jw.

            4.Konkurs skierowany jest do wszystkich uczniów klas I oraz uczniów kl. I-III objętych PPP.
            5.Zapisy przyjmują: p. Marta Raer (w s.18) i p. Jolanta Szewczyk (w s. 21 lub przez wiadomości w librusie) – do środy 30.03 br.


            Laureaci konkursu zostaną nagrodzeni w kwietniu, podczas specjalnej gali.


            Konkurs organizowany jest z okazji obchodzonego w kwietniu Miesiąca Świadomości Autyzmu, w ramach Międzyszkolnej kampanii informacyjnej „Nie bądź zielony w temacie autyzmu, w kwietniu bądź niebieski!” (szczegóły na temat Kampanii na plakatach i w mediach szkolnych).

            Pomysł konkursu związany jest z faktem, iż wśród uczniów z autyzmem spotyka się także autystycznych geniuszy, którzy posiadają wybitne zdolności w jakimś wąskim obszarze swojego funkcjonowania. Konkurs zorganizowała nasza szkoła we współpracy z nauczycielami ZS im. Zjednoczonej Europy w Oławie.


            Zapraszamy do udziału!!!

            Koordynatorki konkursu w szkole: M.Raer i J.Szewczk

          • Konkurs biblijny

          • II edycja Międzynarodowego Testu ze Znajomości Biblii

             

            14 marca odbył się szkolny etap II edycji Międzynarodowego Wielkiego Testu ze Znajomości Biblii organizowanego w tym roku pod hasłem „Kobieta w Biblii”. W eliminacjach wzięło udział dziewięć osób, spośród których, na podstawie liczby punktów uzyskanych z testu, wyłoniono reprezentację naszej szkoły do kolejnego etapu konkursu. Niniejszym mam przyjemność ogłosić, że w dalszych zmaganiach udział wezmą:
            Julia Bazan (2Bp)
            Aleksandra Maszyńska (3A)
            Anna Pakiet (2Bp)
            Amelia Frysztak (2Bp)
            Adam Ozdarski (2Dp)

            Gratuluję zwycięzcom, jak i wszystkim tym, którzy podjęli wyzwanie zmierzenia się z polecanymi w tym roku do lektury tekstami.

            Marta Raer

          • Wiersze ojców naszych

          • V Dolnośląski Konkurs Recytatorski

            WIERSZE OJCÓW NASZYCH

                       

            „Wiersze ojców naszych” to hasło przewodnie V Dolnośląskiego Konkursu Recytatorskiego Poezji Sybirackiej, który odbył się 16 marca 2022 r. w Centrum Historii Zajezdnia we Wrocławiu. Konkurs, pod honorowym patronatem Dolnośląskiego Kuratora Oświaty,  organizuje Stowarzyszenie Pamięci Zesłańców Sybiru we współpracy z Ośrodkiem Pamięć i Przyszłość oraz Związkiem Sybiraków Oddział Wrocław.

            W konkursie wystąpili uczniowie ze szkół ponadpodstawowych z całego Dolnego Śląska. Jedną z pięciu (!) nagrodzonych osób jest uczennica klasy 2Cp Paulina Myślicka, która zaprezentowała wiersz Kazimiery Iłłakowiczówny „O Boże” i otrzymała wyróżnienie.  W konkursie wystąpiła także Emilia Bujarska z klasy 3B, która deklamowała przejmujący utwór Jerzego Gizy „Matka Boska Katyńska”.

            Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów, ponieważ dziewczyny szykują się do kolejnego konkursu recytatorskiego.


            Tekst i fot.: Jolanta Szewczyk

          • Pociąg do podróży

          • Gala Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego

            Pociąg do podróży...

             

            11 marca w Gminnej Bibliotece Publicznej w Wiązowie odbyła się uroczysta Gala wręczenia nagród w Ogólnopolskim Konkursie Literackim „Pociąg do podróży – małych, dużych i w głąb siebie”, który odbył się pod Honorowym Patronatem Burmistrza Miasta i Gminy Wiązów – Jerzego Krochmalnego.

            Jury, w skład którego weszli uznani dolnośląscy poeci: Mirosława Szychowiak, Beata Gruszecka-Małek oraz Tomasz Duszyński – wyłoniło laureatów w dwóch kategoriach: młodzież oraz dorośli, a także przyznało nagrodę specjalną dla twórcy lokalnego. Laureatami konkursu zostali również uczniowie naszej szkoły (o czym już pisaliśmy):

            II miejsce: Adrian Choptiany kl. 3D – „Podróż za jeden cios”

            III miejsce: Maja Wilkosz kl. 3B – „Błysk w natłoku mroku”.  

            Laureaci mieli szansę zaprezentować fragmenty swoich opowiadań, porozmawiać z członkami jury oraz odebrać dyplomy i nagrody finansowe ufundowane przez Gminę Wiązów. Bardzo, bardzo Im gratulujemy!!!

            Tekst i foto: Jolanta Szewczyk

          • Opowiadanie kwietnia

          • Szkolny projekt literacki

             

            „OPOWIADANIE KWIETNIA”

            Do 15 kwietnia br. możecie przesyłać teksty epickie, z których zostanie wyłonione „Opowiadanie kwietnia”. Ze względu na to, że kwiecień jest miesiącem świadomości autyzmu, proponujemy, aby treść Waszych prac była związana z promowaniem pozytywnego wizerunku osób z niepełnosprawnościami lub kolorem niebieskim – kolorem solidarności z osobami z autyzmem (wykorzystanie motywu koloru dowolne). W związku z tym na laureatów kwietnia czeka DODATKOWA niespodziankaJ.

            Szczegóły dotyczące projektu znajdują się w szkolnych mediach i na stronie internetowej LO.

             

            Już czekamy, czym znowu nas zaskoczycie!

            Koordynatorzy projektu

          • Matematyka w obiektywie

          • W ramach projektu ERASMUS+ "Paszport do przyszłości" zorganizowaliśmy konkurs pt. Matematyka w obiektywie. Nadesłano 18 prac z czego komisja konkursowa wybrała 5, które będą nas reprezentowały w finale, który odbędzie się podczas spotkania na Sycylii. 


            I miejsce - Aleksandra Maszyńska

            II miejsce ex aequo - Anastasiia Shmihelska i Paweł Zalcman

            III miejsce - dwie prace Emilii Olejnik

             

            Autorzy I i II miejsca otrzymają nagrody.

            Wszystkie prace można zobaczyć w naszej Galerii.

          • Pomoc dla Ukrainy

          • Pomoc dla Ukrainy

            DZIĘKUJEMY DARCZYŃCOM

             

            Szanowni Nauczyciele, Rodzice, Uczniowie. Minął pierwszy tydzień pospolitego ruszenia ludzi dobrej woli, którzy nie pozostali obojętni wobec tragedii wojny za naszą wschodnią granicą. Wśród nich znalazła się oczywiście społeczność naszej szkoły. Dzięki Wam zebraliśmy pokaźną ilość artykułów żywnościowych, pielęgnacyjnych, artykułów dla dzieci, pościeli, koców, śpiworów, ubrań itd.

            Komu pomogliśmy?

            Pierwsza partia darów (głównie żywność, środki czystości i śpiwory) pojechała pod koniec ubiegłego tygodnia na Ukrainę, pod Stanisławów (relację o tym można przeczytać na FB i w nowym wydaniu „Gazety Powiatowej”). Kolejna partia wspomogła Uchodźców, które wzięły pod swoje skrzydła Chwałowice, a ostatnia pojechała do rodzin przyjętych przez rodzinę jednej z naszych uczennic. BARDZO DZIĘKUJEMY za każdą pomoc. W obliczu morza potrzeb każdy odruch serca jest bezcenny!

            Co dalej?

            AKCJA pomocowa dla Ukrainy TRWA nadal. Dlatego prosimy, abyście nie ustawali we wspieraniu zbiórki trwałych artykułów żywnościowych i produktów higienicznych, które cały czas są potrzebne. Sugerujemy, aby przynosić zgrzewkę jednego artykułu (np. mleka, kaszy, makaronu, pasztetów, batonów itd.), zamiast reklamówki z pojedynczymi rzeczami. Ułatwia to pakowanie i dalszy transport.

             

            Na parterze naszego Liceum w gablocie znajdziecie aktualizowaną co tydzień listę najpotrzebniejszych w danym tygodniu artykułów spożywczych, higienicznych i rzeczy (ubrania, koce itp.). Uchodźców w Oławie wciąż przybywa. Pojawiają się nowe konkretne potrzeby. Obserwujcie więc media społecznościowe, sprawdzajcie informacje w gablocie i  w miarę możliwości pomagajcie. BARDZO BARDZO Was prosimy.

             

            DZIĘKUJEMYZA WSZYSTKO !!!

            A.Skibińska-Brzezicka, M.Pietrzycka i J.Szewczyk

            koordynatorki akcji w szkole

            Foto

          • Wsparcie dla Ukrainy

          • Wsparcie edukacyjne osób przybywających z Ukrainy – wypełnij formularz zgłoszeniowy!

             

            Znasz języki wschodniosłowiańskie? Jesteś studentem, nauczycielem lub wykładowcą? Chcesz wesprzeć edukacyjnie młodych ludzi przybywających z Ukrainy? Jeśli możesz pomóc w ten sposób, to zachęcamy do wypełnienia formularza dostępnego na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki. Za jego pośrednictwem można zaoferować pomoc edukacyjną dla dzieci i młodzieży z Ukrainy oraz określić rodzaj wsparcia.

            Formularz zgłoszeniowy

            Na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki udostępniliśmy formularz rejestracyjny dotyczący wsparcia edukacyjnego dzieci i młodzieży z Ukrainy. Za jego pośrednictwem można zaoferować pomoc edukacyjną i określić jej formę.

            Formularz zbiera podstawowe informacje, które zostaną automatycznie przekazane do właściwego koordynatora wojewódzkiego przy kuratorium oświaty. Koordynatorzy będą kontaktowali się z wolontariuszami w miarę pojawiających się potrzeb.

            W sposób szczególny do angażowania się w wolontariat edukacyjny zachęcamy nauczycieli, studentów i wykładowców. Niezwykle cenne będzie wsparcie osób znających języki wschodniosłowiańskie (ukraiński, rosyjski czy białoruski). W pomoc edukacyjną mogą się także włączyć przedstawiciele organizacji pozarządowych, firm i stowarzyszeń.

            Zachęcamy do włączenia się w wolontariat edukacyjny!