Wykaz innowacji pedagogicznych realizowanych w Liceum Ogólnokształcącym Nr I im. Jana III Sobieskiego w Oławie
Tytuł innowacji
Edukacja prawna
Imię i nazwisko autora:
mgr Aleksandra Skibińska-Brzezicka, nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie
Imię i nazwisko osoby/osób wdrażających innowację
mgr Aleksandra Skibińska-Brzezicka
Czas trwania innowacji
Data rozpoczęcia innowacji: IX 2023 r.
Data zakończenia innowacji: IV 2027 r.
Przedmiot
Edukacja prawna (z elementami WOS-u i historii)
Odbiorcy innowacji
Klasa humanistyczna z edukacją prawną 2023/2024
Klasa humanistyczna z edukacją prawną 2024/2025
Rodzaj innowacji
Mieszana: programowo-metodyczna
Opis innowacji
Jednym z głównym założeń innowacji Edukacja Prawna jest kształtowanie kompetencji społecznych i obywatelskich, kształtowanie ucznia jako jednostki odpowiedzialnej, otwartej, pewnej siebie, orientującej się w przysługujących jej prawach
i ciążących na niej obowiązkach, swobodnie i świadomie poruszającej się w przestrzeni publicznej, umiejętnie stosującej przepisy prawne w różnych sytuacjach życiowych, w czym niewątpliwie pomaga gruntowna nauka podstaw prawa.Główny nacisk w innowacji Edukacja Prawna jest kładziony
na aktywność uczniów i naukę przez działanie, praktykę. Oprócz zajęć z nauczycielem wiedzy o społeczeństwie uczniowie regularnie mają styczność z ekspertami – głównie przedstawicielami zawodów prawniczych: sędziami, adwokatami, prokuratorami, specjalistami
z różnych dziedzin prawa, ale również urzędnikami administracji publicznej: burmistrzem, starostą, radnymi miasta i powiatu. Oprócz zdecydowanie przeważających treści ściśle prawniczych znajdują się tu również elementy historyczne (moduł Prawa Człowieka) oraz związane z ustrojem III RP (moduł Młody obywatel w samorządzie terytorialnym), które pomogą w zrozumieniu treści realizowanych później, ale nade wszystko uczynią z młodych ludzi świadomych swoich praw obywateli.Tytuł innowacji
Możesz na mnie polegać – czyli jak bezkonfliktowo zarządzać zespołem
Imię i nazwisko autora:
mgr Agnieszka Skorupińska
Imię i nazwisko osoby/osób wdrażających innowację
mgr Agnieszka Skorupińska / 2023/2024
mgr Aleksandra Krawczyk
Czas trwania innowacji
Data rozpoczęcia innowacji: IX 2023 r.
Data zakończenia innowacji: IV 2027 r.
Przedmiot
Psychologia zarządzania
Odbiorcy innowacji
Klasa menadżerska z psychologią zarządzania 2023/2024
Rodzaj innowacji
Programowa
Opis innowacji
Głównym celem realizowanych w klasie zajęć specjalistycznych jest wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii ogólnej, zarządzania, komunikacji interpersonalnej oraz rozwijanie postawy twórczego wykorzystania nabytych kompetencji w dalszej ścieżce edukacyjno-zawodowej. Zajęcia z założenia mają nie tylko pozwolić uczniom zrozumieć, dlaczego ludzie zachowują się w taki, a nie inny sposób, lecz także pomóc lepiej zrozumieć samego siebie i swoje reakcje na zachowanie innych ludzi. Dzięki zajęciom uczniowie dowiedzą się, jak przebiegają związki między mózgiem a ciałem, jak poprawić umiejętność uczenia się i zapamiętywania, a także, jak poradzić sobie z obciążającym stresem. Zajęcia sprzyjają rozwijaniu myślenia krytycznego, odsłaniają zachowania ludzi i zwierząt wg schematu: opisywanie, wyjaśnianie, przewidywanie
i oddziaływanie.Tytuł innowacji
Jestem świadomy siebie i innych, czyli jak zrozumieć zachowania człowieka
Imię i nazwisko autora:
mgr Agnieszka Skorupińska
Imię i nazwisko osoby/osób wdrażających innowację
mgr Agnieszka Skorupińska / 2023/2024
mgr Aleksandra Krawczyk
Czas trwania innowacji
Data rozpoczęcia innowacji: IX 2023 r.
Data zakończenia innowacji: IV 2027 r.
Przedmiot
Trening umiejętności społecznych
Odbiorcy innowacji
Klasa humanistyczna z treningiem umiejętności społecznych 2023/2024
Rodzaj innowacji
Programowa
Opis innowacji
Głównym celem realizowanych w klasie zajęć specjalistycznych jest wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii ogólnej, społecznej, komunikacji interpersonalnej oraz rozwijanie postawy twórczego wykorzystania nabytych kompetencji w dalszej ścieżce edukacyjno-zawodowej. Zajęcia z założenia mają nie tylko pozwolić uczniom zrozumieć, dlaczego ludzie zachowują się w taki, a nie inny sposób, lecz także pomóc lepiej zrozumieć samego siebie i swoje reakcje na zachowanie innych ludzi. Dzięki zajęciom uczniowie dowiedzą się, jak przebiegają związki między mózgiem a ciałem, jak poprawić umiejętność uczenia się i zapamiętywania, a także, jak poradzić sobie z obciążającym stresem. Zajęcia sprzyjają rozwijaniu myślenia krytycznego, odsłaniają zachowania ludzi i zwierząt wg schematu: opisywanie, wyjaśnianie, przewidywanie
i oddziaływanie. Zajęcia mają na celu rozwijanie w uczniach krytycznego odbiorcy reklam, zrozumienie mechanizmów psychologicznych, a także uwrażliwienie na znaczenie wizerunku w mediach społecznościowych dla przyszłego pracodawcy.Tytuł innowacji
Wiedzieć więcej – aby lepiej rozumieć i czuć
Imię i nazwisko autora:
mgr Iwona Szczerba
Imię i nazwisko osoby/osób wdrażających innowację
mgr Iwona Szczerba
Czas trwania innowacji
Data rozpoczęcia innowacji: IX 2024 r.
Data zakończenia innowacji: IV 2028 r.
Przedmiot
Elementy psychologii
Odbiorcy innowacji
Klasa medyczno-psychologiczna z elementami psychologii 2024/2025
Rodzaj innowacji
Programowa
Opis innowacji
Innowacja ma na celu poznanie funkcjonowania człowieka oraz kształtowanie umiejętności miękkich związanych ze zdolnością pracy w zespole wielokulturowym, sprawną komunikacją i uważnym słuchaniem, oraz z działaniem na rzecz wspólnego dobra. Są one kluczowym elementem kwalifikacji zawodowych, poszukiwanych na współczesnym rynku pracy. Celem jest również wzbogacenie siebie o umiejętności inter i intra personalne, dzięki którym uczniowie nauczą się budować satysfakcjonujące interakcje w różnorodnych sytuacjach społecznych.