Obywatele i Obywatelki UE – miesiąc europejskich działań w Sobieskim w ramach ogólnopolskiego projektu
Za nami intensywny, inspirujący i bardzo twórczy miesiąc działań realizowanych w ramach projektu „Obywatele i Obywatelki UE”, organizowanego przez Polską Fundację im. Roberta Schumana, współfinansowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Projekt stał się przestrzenią do rozmowy, refleksji i aktywnego poznawania Unii Europejskiej - jej historii, wartości, symboli, ale także wyzwań związanych z dezinformacją i fake newsami, co było naszym głównym celem.
Jednym z kluczowych elementów projektu była INTERDYSCYPLINARNA LEKCJA OTWARTA (XII 2025) prowadzona wspólnie przez nauczycieli i uczniów. Wzięło w niej udział 92 uczniów z różnych klas, co stworzyło wyjątkową przestrzeń do wymiany myśli i dyskusji. Dr Tomasz Galwiaczek przybliżył historię UE, dyrektor Jolanta Szewczyk skupiła się na stereotypach, fake newsach i sposobach walki z dezinformacją, a prof. Aleksandra Skibińska-Brzezicka omówiła symbole UE oraz problem dezinformacji. Uczniowie Julia Szewczuk, Anna Grzeszczuk i Szymon Milewicz zaprezentowali fakty i mity dotyczące Unii Europejskiej, angażując publiczność w żywą i bardzo udaną interakcję.
W ramach projektu odbył się także szkolny KONKURS wiedzy o UE (XII 2025), w którym wzięło udział 57 uczniów. Uczestnicy rywalizowali o nagrody rzeczowe zakupione dzięki funduszom projektowym (worki sportowe, jojo, koszulki, przypinki - z logo Polskiej Fundacji Roberta Schumana oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej), a także o 2 miejsca na wyjazd do Strasburga na styczniową sesję Euroscola wraz z innymi uczniami naszej szkoły. Dodatkowo uczestnicy otrzymali gadżety unijne (notesy, długopisy, breloki, znaczki).
Przez trzy tygodnie szkolną przestrzeń ożywiała GADAJĄCA ŚCIANA Fakty i Mity UE (XI-XII 2025). Uczniowie Sobieskiego zawieszali na niej kartki z opiniami i informacjami, co bardzo często stawało się impulsem do głębokich rozmów i dyskusji na temat UE.
Równolegle powstawał KALEJDOSKOP EUROPEJSKI (XI-XII 2025) praca plastyczna na specjalnie zakupionej ściance, tworzone przez uczniów według własnych wizji, z wykorzystaniem materiałów w kolorach żółtym, granatowym i niebieskim. Efektem była radosna, kreatywna i różnorodna wizja Unii Europejskiej w Sobieskim.
Ważnym elementem projektu był także WYWIAD z WICEMARSZAŁKIEM (XI 2025) województwa dolnośląskiego Michałem Rado. Rozmowa dotyczyła roli Unii Europejskiej w pracy samorządu, unijnych dotacji i dofinansowań, realnych zmian zachodzących w regionie, a także osobistych refleksji wicemarszałka na temat UE. Ten wywiad zainaugurował nasz projekt. Zakończyło go z kolei spotkanie klasy 3A (w tym członków SKE) z BURMISTRZEM (XII 2025) MIASTA OŁAWA Tomaszem Frischmannem. Podczas spotkania burmistrz opowiedział m. in., co Oława zawdzięcza funduszom unijnym, jak wyglądała Polska i nasze miasto przed przystąpieniem do UE oraz o wszechobecnej dezinformacji. Dla młodych ludzi bardzo ważny okazał się również psychologiczny aspekt tego spotkania, gdyż dowiedzieli się, jaki sposób na hejt znalazł człowiek, który z racji sprawowanego urzędu podlega ciągłej ocenie.
Projekt wzbogacił również europejski FLASHMOB (XII 2025), zorganizowany przez uczennice klasy 1A. Była to radosna i nowoczesna forma działania, oparta na popularnym trendzie z TikToka, w której udział wzięło 12 osób symbolizujących 12 gwiazd Unii Europejskiej. W energiczny i przystępny sposób uczennice pokazały, że o Europie można mówić kreatywnie, z uśmiechem i w języku bliskim młodym ludziom.
Na korytarzach szkolnych prezentowane były interaktywne WYSTAWY (XI-XII 2025) poświęcone dezinformacji, fake newsom, sposobom walki z nimi oraz historii Unii Europejskiej. Częśc z nich pochodziła z gotowych materiałów, a niektóre to autorskie prace uczniów i nauczycieli.
Był to miesiąc wielu europejskich działań – inspirujących, twórczych i angażujących – który pokazał, że o Unii Europejskiej można mówić nowocześnie, ciekawie i w sposób bliski młodym ludziom.
Projekt „Obywatele i Obywatelki UE” był nie tylko źródłem wiedzy, ale także doskonałą lekcją umiejętności praktycznych. Uczniowie uczyli się pracy w grupie, planowania i realizowania działań projektowych, odpowiedzialności za wspólne zadania oraz aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły i społeczności. Dzięki temu projekt stał się cennym doświadczeniem edukacyjnym, które na długo pozostanie w pamięci uczestników.
Opiekę na projektem sprawowały prof. Aleksandra Skibińska-Brzezicka i Dyrektor Jolanta Szewczyk
W skład zespołu wchodzili uczniowie: koordynatorki akcji Julia Szewczuk, Anna Grzeszczuk oraz Wiktoria Seredyniecka, Milena Zabrzeska, Julia Gancarska, Maja Niepsujewicz, Nadia Tucholska, Adrianna Turowska, Szymon Milewicz, Antoni Lewandowski, Antoni Janus
Foto...